Wanneer je een kledingstuk koopt, durf je er al eens vanuit te gaan dat je dat zomaar naar de winkel kan terugbrengen om het te laten omruilen. Dit kan zijn omdat het je niet past of je om een of andere reden niet meer bevalt. Maar kan dat altijd en overal? Wat zegt de wet daarover en hoe zit het met artikelen die gekocht zijn tijdens de periode van de solden?
De wet verplicht een handelaar niet om zijn gesoldeerde artikelen aan te nemen indien ze zomaar worden teruggebracht. Wanneer het gekochte product je niet meer bevalt mag de verkoper dus weigeren om het terug te nemen of te laten omruilen voor een ander product. Die regel geldt niet alleen voor producten die tijdens de solden gekocht worden. Een handelaar moet zijn artikelen buiten de solden ook niet perse weer aannemen of omwisselen voor een nieuw product.
Toch zijn er veel handelaars die dat wel aanvaarden. Dit doen ze niet omdat de wet hen dit oplegt, ze zien het eerder als een commerciële zet. Het is ook een goede vorm van klantvriendelijkheid en een extra service. Dat lokt uiteraard klanten naar hun winkel toe. Niet elke handelaar past dit gebaar toe. Als je hiervan zeker wil zijn is het een goede tip om naar het kasticket te kijken. Indien daar bijvoorbeeld “terug te brengen binnen 14 dagen” op staat, kan je dat artikel terug brengen.
Tijdens de soldenperiode is het voor veel handelaars nadelig om gekochte artikelen weer aan te nemen. Dit komt omdat ze het daarna nog moeilijker verkocht zullen krijgen. Daardoor bieden ze die service niet altijd aan tijdens de solden. Wil je er zeker van zijn dat je ze kan terug brengen, dan vraag je dat dus best op voorhand aan de verkoper. Wanneer je dat product niet kan terug brengen, denk je best even heel goed na over je aankoop.
Toch zijn er gevallen waarbij de handelaar wel wettelijk verplicht is om zijn artikelen weer aan te nemen. In dit geval gaat het over producten met een productiefout. De klant kreeg dan niet waar hij voor betaald heeft. Dit kan bijvoorbeeld een dure jas zijn, waarvan de rits na een week normaal gebruik niet meer werkt. Volgens de wettelijke waarborg heb je dan als klant binnen België en de Europese Unie recht om je geld terug te vragen, of het probleem gratis te laten herstellen. Deze garantie is voor nieuwe producten minstens twee jaar, voor tweedehands producten wordt deze beperkt tot slechts één jaar.
Het kan goed zijn dat er bepaalde voorwaarden zijn om je product terug te brengen. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de staat waarin je artikel nog moet verkeren, of de manier waarop je het terugbrengt. Volgens de wet mag je als handelaar eisen dat een kledingstuk terug gebracht wordt in zijn originele verpakking en/of ongedragen is. Er is ook altijd een tijdsperiode waarbinnen je product moet teruggebracht worden om het te laten omruilen. Deze tijdsperiode vind je in de meeste gevallen terug op je kassaticket.