Stel je voor: je koopt een artikel in de periode van de solden en een week later werkt het niet meer zoals het hoort te werken. Normaal gezien heeft u dan recht op garantie en kan u dat product gewoon weer terug naar de winkel brengen om het om te laten ruilen. Maar geldt de wettelijke garantie ook voor artikelen uit de solden?
Gedurende het hele jaar kan je voor jouw nieuwe dure jas je geld terug krijgen indien er iets mis mee is. (vb. een rits die na een week gebruik niet meer naar behoren functioneert) Wanneer deze jas door de solden plots een stuk goedkoper is, blijft die regel gelden. Indien deze een gebrek heeft, heb je dus het recht om terug naar de winkel gaan. Daar kan je hem laten omruilen of je geld terug vragen.
Volgens de wettelijke waarborg wordt de verkoper verplicht om zijn goederen te leveren zoals u deze heeft besteld. Indien dit niet wordt nageleefd, heeft u als klant het recht om dat gebrek gratis te laten oplossen. Wanneer het gebrek gekomen is door het product jaren te gebruiken en er dus geen fout bij de productie ligt, geldt deze regel uiteraard niet. Nieuwe producten hebben standaard een waarborg van ten minste twee jaar. Bij producten die tweedehands verkocht worden is deze beperkt tot slechts één jaar.
Een verkoper kan in sommige gevallen zijn wettelijke garantie van twee jaar niet toepassen. Hiervoor dient hij uiteraard wel de klant op voorhand duidelijk in te lichten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer een bepaald artikel korting krijgt doordat het een gebrek heeft. De persoon die dit artikel dan koopt, weet dat het artikel een bepaald gebrek heeft en mag dat daarna niet voorleggen als motief om garantie te krijgen. Indien je als klant niet op voorhand te horen kreeg dat er met jouw artikel iets mis is, geldt deze regel niet en mag je dus als wel je geld terugeisen. Het is niet perse omdat een artikel in solden verkocht wordt, dat het minder kwaliteitsvol is dan datzelfde product buiten de solden.
Als klant geniet u van de wettelijke garantie in je eigen land. Deze stelt dat u indien je artikel niet voldoet aan de op voorhand afgesproken waarden, je geld kan terugeisen. Deze wettelijke garantie krijgt u ook wanneer u in een ander land van de Europese Unie gaat winkelen. Hierbij is de wet op garantie één van de belangrijkste wetten. Deze wet stelt dat u recht heeft op ten minste twee jaar garantie voor nieuwe producten, of u nu een nieuwe jas, computer of handtas koopt. Indien deze een gebrek heeft moet de verkoper dat gebrek gratis herstellen, of een gepaste prijsvermindering aanbieden op een nieuw artikel. Wie een product wil terugbrengen dat geen gebreken vertoond mag dat niet zomaar. Er zijn een hoop winkels die dat toelaten, maar dat is voor de verkopers een commerciële zet en dus helemaal geen verplichting.